Manual of Monsters

Z Wowpedia
Podręcznik Potworów
Błąd przy generowaniu miniatury: Brak pliku
Autor (Autorzy)

Rebecca Borgstrom
Eric Brennan
Genevieve Cogman
Michael Goodwin

Artysta (Artyści)

Różni

Stron

204

Wydawca

Arthaus

Opublikowano

2 października 2003

Oprawa

Twarda okładka

Cena detaliczna

US: $17.95 CAN: UK: PL:

ISBN 10:

1-5884-6070-3

ISBN 13:

978-1588-4607-07

Nie mylić z Przewodnikiem Potworów

Podręcznik Potworów to podręcznik do Warcraft: The Roleplaying Game opublikowany w 2003 roku. Zawiera on opisy i statystyki znacznej liczby stworzeń zamieszkujących uniwersum Warcraft. Jako że książka została wydana przed startem World of Warcraft, zawiera opisy nielicznych stworzeń występujących w grze MMORPG, w znacznej mierze pokrywając się z zawartością serii gier RTS.

Nakład książki został wyczerpany, jednak możliwe jest zakupienie wersji PDF. 7 lutego 2007 roku opublikowano nowy podręcznik dotyczący stworzeń w World of Warcraft: The Roleplaying Game zatytułowany Przewodnik Potworów. Zawiera on opisy stworzeń pojawiających się w World of Warcraft oraz aktualizacje statystyk stworzeń z Podręcznika Potworów zgodnie z nowymi zasadami Warcraft RPG.

Chris Metzen był współautorem książki i członkiem zespołu "Pomoc twórcza i Materiały Dodatkowe".

Rozdział Pierwszy: Stworzenia z Azeroth[edytuj | edytuj kod]

Rozdział Drugi: Płonący Legion[edytuj | edytuj kod]

Rozdział Trzeci: Nieumarła Plaga[edytuj | edytuj kod]

Dodatek Pierwszy: Zwierzęta i Insekty[edytuj | edytuj kod]

Okładka w formie panoramicznej

Dodatek Drugi: Wrogowie w Warcraft[edytuj | edytuj kod]

Dodatek Drugi zawiera opisy i statystyki następujących głównych wrogów w uniwersum Warcraft:

Dodatek Trzeci: Inne potwory w Warcraft[edytuj | edytuj kod]

Dodatek Trzeci zawiera wiedzę na temat potworów i stworzeń wprowadzonych do uniwersum Warcraft z innych podręczników d20 (np. Podręcznik Potworów do Dungeons&Dragons). Według książki zaktualizowana wiedza jest nadrzędna nad informacjami znajdującymi się we wcześniejszych książkach nie wchodzących w skład uniwersum. Sekcja ta zawiera również informacje, jak importować inne potwory do kampanii w Warcraft RPG. Wiedza o tle może być użyta przez mistrza gry do wprowadzenia nowych potworów do swoich kampanii.

"Inne Potwory w Azeroth... Niektóre stworzenia w Podręczniku Potworów są podobne do tych zawartych w MM (Podręczniku Potworów do D&D) - centaury, smoki, żywiołaki, golemy i tak dalej. W niektórych przypadkach opisy z D&D pasują bez konieczności wprowadzania zmian - na przykład w przypadku żywiołaków. W takim wypadku stworzenie nie zostaje wymienione w Podręczniku Potworów. W innych przypadkach, kiedy potwór różni się znacznie na przykład pod względem niszy ekologicznej czy umiejętności, konieczne jest opracowanie nowego opisu. Jeśli stworzenie opisane w Podręczniku Potworów opisane jest również w podręczniku do D&D, opis z niniejszego podręcznika jest nadrzędny dla kampanii w Warcraft. Ta sama zasada stosowana jest wobec zwierząt i insektów występujących w świecie Azeroth, jak wymieniono w Dodatku Pierwszym. W przypadku istnienia identycznych stworzeń, opis z Podręcznika Potworów jest nadrzędny.

Wiele z tych stworzeń jest unikalnych i nie pojawiało się wcześniej w grach Warcraft (jednak niektóre, jak "dryfujące oczy", cienie", "kościane golemy" i inne zostały później doń wprowadzone). Niektóre wpisy (na przykład dotyczące wiwern, driad oraz centaurów) zdają się na pierwszy rzut oka przeczyć innej wiedzy na temat tych stworzeń, jednak książka wyjaśnia, że istnieją unikalne, rzadkie wariacje na temat tych stworzeń.

Dodatek Trzeci rozwija również opisy stworzeń wymienionych w innych rozdziałach, dodatkach i sekcjach książki, jak bąki, nimfy czy ruchome doły. Niektóre sekcje Dodatku III, na przykład artykuły o wielkich orłach, nimfach, półograch czy pożeraczach zostały zmienione lub rozbudowane w późniejszych źródach. Fragmenty o żywiołakach i centaurach ze Wschodnich Królestw zostały rozbudowane na podstawie pomysłów z poprzednich gier Warcraft.